Dział FAQ na stronie internetowej pozwala zadbać o odwiedzających ją użytkowników, gwarantuje ponadto spore korzyści w kontekście pozycjonowania pod wyszukiwarkę Google. Wszystko to sprawia, że warto przygotować go w odpowiedni sposób – tak aby dobrze spełniał swoje funkcje. Co to jest FAQ i co zawiera? Garść definicji Zanim przejdziemy do prezentowania praktycznych wskazówek, jak stworzyć
Dział FAQ na stronie internetowej pozwala zadbać o odwiedzających ją użytkowników, gwarantuje ponadto spore korzyści w kontekście pozycjonowania pod wyszukiwarkę Google. Wszystko to sprawia, że warto przygotować go w odpowiedni sposób – tak aby dobrze spełniał swoje funkcje.
Co to jest FAQ i co zawiera? Garść definicji
Zanim przejdziemy do prezentowania praktycznych wskazówek, jak stworzyć taką sekcję, należy wyjaśnić, czym ona tak naprawdę jest. Najlepiej będzie zacząć od rozwinięcia skrótu FAQ – czyli Frequently Asked Questions. Po tłumaczeniu na język polski, oznacza on najczęściej zadawane pytania.
Już sama nazwa wskazuje, z czym mamy do czynienia. Zarówno właściciele sklepów internetowych, jak i osoby prowadzące strony firmowe, czy też ofertowe muszą radzić sobie ze sporą liczbą pytań klientów i użytkowników zadawanych przez wiadomości e-mail bądź w komentarzach na stronie lub forum. Zamiast więc odpowiadać na nie za każdym razem, gdy się pojawią, możesz stworzyć sekcję FAQ, która zawierać będzie pytania publikowane najczęściej. Oczywiście wraz z odpowiedziami.
Nie dość, że w ten sposób zyskujesz znaczącą oszczędność czasu, to na dodatek zapewniasz użytkownikom garść przydatnych informacji, z których mogą skorzystać. Między innymi dlatego FAQ to jeden z elementów content marketingu – jego celem jest budowa pozycji i rozpoznawalności poprzez dostarczanie atrakcyjnej treści.
Do tego dochodzą korzyści związane z tym, że dzięki obecności FAQ użytkownik ma szansę spędzić na stronie więcej czasu, co oczywiście pozytywnie wpływa na jej ranking oraz pozycję w wyszukiwarce Google.
Jak przygotować FAQ – o tym musisz pamiętać!
Skoro wiesz już, jak wiele dobrego gwarantuje ta sekcja, pora przejść do wyjaśnienia, w jaki sposób należy ją stworzyć. W tym celu musisz rozwiązać kilka dylematów, a także zadbać odpowiednio dużo czasu na pracę twórczą.
- Co powinno znaleźć się w FAQ? Kwestia ta wydaje się z jednej strony najprostsza, a z drugiej najtrudniejsza. Zgodnie z definicją, sekcja FAQ powinna zawierać najczęściej zadawane pytania. Jeśli serwis działa już od dłuższego czasu, dość łatwo je wskazać. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy strona www jest dopiero tworzona? Na pewno warto pokusić się o umieszczenie tu informacji na temat oferty firmy, a więc wszelkich produktów i usług. Jest to dobre miejsca także do tego, aby zaprezentować cennik, wyjaśnić zasady realizacji zamówień i dostaw, czy też sposoby rozwiązywania konkretnych problemów. Przykładowe pytania do FAQ brzmią następująco: „Ile trwa czas realizacji zamówienia”, „Jakie są opcje dostawy”, „Jak mogę złożyć reklamację?”.
- Dobrze skonstruowanie pytań to jednak dopiero połowa sukcesu. Potrzebne są również odpowiedzi. Powinny być zwięzłe, a jednocześnie treściwe. Zadbaj o to, aby znalazły się w nich wszystkie niezbędne informacje, które wyczerpują temat. Unikaj jednak „lania wody” – musisz pamiętać, że użytkownicy internetu rzadko mają w zwyczaju czytać treści dłuższe niż jeden, góra dwa akapity.
- W przygotowaniu dobrej sekcji FAQ pomoże Ci dokładna analiza. Czego? Przede wszystkim potrzeb i wymagań swoich klientów, ich zachowań, pozostawianych opinii i komentarzy, a także konkurencji. W ten sposób zdobędziesz informacje potrzebne do sformułowania właściwych pytań oraz odpowiedzi.
- Przydatne okażą się również popularne narzędzia SEO, takie jak Google Keyword Planner. Dzięki nim nie tylko szybciej i łatwiej znajdziesz pytania często zadawane przez internautów, ale też zadbasz o to, aby sekcja FAQ okazała się dobrze skonstruowana pod kątem wyszukiwarek internetowych.
Musisz pamiętać o tym, że ogromne znaczenie w przypadku FAQ ma zarówno treść, jak i sposób jej podania. Zadbaj o to, aby dział ten był przystępny i wygodny w obsłudze. Spróbuj podzielić pytania na sekcje, nie zapomnij również o przygotowaniu spisu treści – koniecznie z odnośnikami, które natychmiast przeniosą użytkownika do konkretnego działu. Zdecydowanie ułatwi to nawigację po wszystkich pytaniach. Jeśli spełnisz wspomniane kryteria, FAQ okaże się narzędziem, z którego skorzystasz zarówno Ty, jak i użytkownicy strony internetowej.